Przedmioty prowadzone na kierunku TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIE CZŁOWIEKA

Tematyka ćwiczeń:

  1. Diagnostyka alergii pokarmowych (wywiad i diety).

  2. Alergeny mleka – układanie diet eliminacyjnych w alergii na białka mleka metody obniżania alergenowości, ukryte alergeny w produktach spożywczych.

  3. Alergeny jaj – układanie diet eliminacyjnych w alergii na białka jaj metody obniżania alergenowości, ukryte alergeny w produktach spożywczych.

  4. Alergeny ryb i owoców morza – układanie diet eliminacyjnych w alergii na białka ryb i owoców morza metody obniżania alergenowości, ukryte alergeny w produktach spożywczych.

  5. Nietolerancje pokarmowe- układanie diet w nietolerancji glutenu.

  6. Nietolerancje pokarmowe- układanie diet w nietolerancji laktozy.

  7. Zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Humoralna i komórkowa odporność nieswoista.

  2. Swoista odporność humoralna i komórkowa.

  3. Pojęcie alergii, rodzaje alergenów w żywności i innych. Mechanizm alergii.

  4. Charakterystyka wybranych alergenów pochodzenia zwierzęcego w żywności.

  5. Charakterystyka wybranych alergenów pochodzenia roślinnego w żywności.

  6. Metody wykrywania alergenów w produktach żywnościowych. Metody obniżania alergenowości produktów spożywczych.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 5

  2. Dieta lekkostrawna i podstawowa – układanie diet.

  3. Układanie diet odchudzających.

  4. Schemat postępowania po zbiegach bariatrycznych.

  5. Diety eliminacyjne w alergiach pokarmowych. Dieta prowokacyjna. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.

  6. Dieta w nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w celiakii i fenyloketonurii, nietolerancji laktozy.

  7. Dieta w cukrzycy typu 2 – układanie diet w cukrzycy typu 2.

  8. Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie diet w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz zaleceń diety DASH.

  9. Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.

  10. Dieta w nerczycy. Układanie diet dla dziecka z zespołem nerczycowym.

  11. Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym).

  12. Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby.

  13. Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka.

  14. Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet.

  15. Zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna.

  2. Żywienie ludzi starszych wiekiem.

  3. Otyłość chorobą cywilizacji.

  4. Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.

  5. Nietolerancje pokarmowe – fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.

  6. Żywienie w cukrzycy.

  7. Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.

  8. Dieta w chorobach wątroby.

  9. Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).

  10. Składniki żywności a leki.

  11. Nutrigenomika.

  12. Preparaty o działaniu modyfikującym metabolizm ustroju.

  13. Oddziaływanie składników żywności na kancerogeneze.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 5

  2. Dieta lekkostrawna i podstawowa – układanie diet.

  3. Układanie diet odchudzających.

  4. Schemat postępowania po zbiegach bariatrycznych.

  5. Diety eliminacyjne w alergiach pokarmowych. Dieta prowokacyjna. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.

  6. Dieta w nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w celiakii i fenyloketonurii, nietolerancji laktozy.

  7. Dieta w cukrzycy typu 2 – układanie diet w cukrzycy typu 2.

  8. Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie diet w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz zaleceń diety DASH.

  9. Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.

  10. Dieta w nerczycy. Układanie diet dla dziecka z zespołem nerczycowym.

  11. Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym).

  12. Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby.

  13. Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka.

  14. Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet.

  15. Zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna.

  2. Żywienie ludzi starszych wiekiem.

  3. Otyłość chorobą cywilizacji.

  4. Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.

  5. Nietolerancje pokarmowe – fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.

  6. Żywienie w cukrzycy.

  7. Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.

  8. Dieta w chorobach wątroby.

  9. Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).

  10. Składniki żywności a leki.

  11. Nutrigenomika.

  12. Preparaty o działaniu modyfikującym metabolizm ustroju.

  13. Oddziaływanie składników żywności na kancerogeneze.

SYLABUS

Tematyka konwersatoriów:

  1. Edukacja żywieniowa – wiadomości wstępne.

  2. Postawy względem żywności i żywienia.

  3. Żywienie a zdrowie publiczne.

  4. Psychologia żywienia.

  5. Postawy w odniesieniu do nowej żywności.

  6. Edukacja zdrowotna – wiadomości wstępne i czynniki warunkujące zdrowie.

  7. Nowoczesna reklama w zakresie żywności i żywienia.

  8. Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej.

  9. Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu.

  10. Badanie postaw.

  11. Skala Likerta w badaniu postaw.

  12. Spożywanie żywności etnicznej – badanie postaw.

  13. Spożywanie żywności genetycznie zmodyfikowanej – badanie postaw.

  14. Badanie zwyczajów żywieniowych wybranych grup osób.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie.

  2. Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  3. Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  4. Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  5. Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  6. Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  7. Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

Tematyka wykładów:

  1. Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.

  2. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.

  3. Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.

  4. Historia produktów żywnościowych.

  5. Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.

  6. Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.

  7. Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.

  8. Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.

  9. Hiszpania – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Układanie diet zależnie od rodzaju przyjmowanych leków i podstawowej choroby pacjenta. Analiza przypadków.

  2. Zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Zależność pomiędzy składem posiłków a stopniem i prędkością wchłaniania leków.

  2. Metabolizm człowieka w różnych okresach życia, zależność od genotypu.

  3. Mechanizmy usuwania leków z ustroju.

  4. Stężenia leków we krwi w zależności od składników żywności (addycja, synergizm, antagonizm).

  5. Synergizm leków i „energy drinks” oraz alkoholu.

  6. Leki a witaminy. Alergia na leki.

  7. Nietolerancje pokarmowe jako suma działania preparatów i amin biogennych zawartych w żywności.

  8. Soki cytrusowe a metabolizm leków.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Zajęcia wprowadzające – zapoznanie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 5.

  2. Układanie diet w zatruciach i zakażeniach pokarmowych.

  3. Układanie diet w zapaleniach jamy ustnej i przełyku. Dieta papkowata.

  4. Opracowanie jadłospisu dla osób z nadkwaśnością żołądka.

  5. Opracowanie jadłospisu w niedokwaśności żołądka.

  6. Opracowanie jadłospisu dla cjorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.

  7. Opracowanie jadłospisu dla osób z ostrym zapaleniem trzustki.

  8. Opracowanie jadłospisu dla chorych z wirusowymi zapaleniami wątroby. Analiza przypadków.

  9. Układanie diet w stłuszczeniu wątroby. Analiza przypadków.

  10. Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.

  11. Opracowanie jadłospisu i zaleceń zmian stylu życia dla osób z zespołem jelita drażliwego.

  12. Dieta pacjentów hemodializowanych-opracowanie jadłospisu dekadowego.

  13. Zalecenia żywieniowe w chorobach nowotworowych dietozależnych, przy chemio- i radioterapii.

  14. Dieta pacjentów z dną moczanową- przygotowanie jadłospisu dekadowego.

  15. Domowa dieta dojelitowa. Zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Zatrucia i zakażenia pokarmowe.

  2. Zasady zapobiegania zakażeniom szpitalnym w kuchni szpitalnej.

  3. Patofizjologia chorób jamy ustnej.

  4. Patofizjologia chorób przełyku.

  5. Patofizjologia chorób żołądka.

  6. Patofizjologia chorób trzustki cz. 1

  7. Patofizjologia chorób trzustki cz.2

  8. Patofizjologia chorób wątroby.

  9. Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.

  10. Patofizjologia chorób jelit.

  11. Patofizjologia chorób nerek.

  12. Choroby nowotworowe.

  13. Patofizjologia chorób stawów i kości.

  14. Żywienie dojelitowe.

  15. Żywienie pozajelitowe

SYLABUS

MATERIAŁY DO POBRANIA

Tematyka ćwiczeń:

  1. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.

  2. Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.

  3. Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.

  4. Normy żywienia.

  5. Wskaźniki oceny wartości odżywczej białek.

  6. Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.

  7. Analiza spożycia witamin w dietach studentów.

  8. Wyliczanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ.

  9. Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.

  10. Metody oceny sposobu żywienia.

  11. Zasady racjonalnego odżywiania. Znaczenie poziomów ekonomicznych w planowaniu jadłospisów. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.

  12. Metody oceny stanu odżywienia.

  13. Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka.

  14. Współczesne trendy wśród diet odchudzających i alternatywnych. Wady i zalety.

  15. Praktyczne zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.

  2. Bilans energetyczny organizmu człowieka.

  3. Występowanie białek w żywności.

  4. Występowanie węglowodanów w żywności.

  5. Występowanie tłuszczów w żywności.

  6. Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.

  7. Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobór, źródła w żywności.

  8. Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.

  9. Nowe rodzaje żywności w żywieniu. Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.

  10. Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.

  11. Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.

  12. Wady żywienia.

  13. Stan odżywienia.

  14. Żywność regionalna i tradycyjna.

  15. Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.

Tematyka zajęć może się różnić w zależności od specjalizacji.

SYLABUS dla specjalności technologia żywności pochodzenia wodnego

SYLABUS dla specjalności technologia i żywienie

Tematyka ćwiczeń:

  1. Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w przemyśle spożywczym.

  2. Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji alergii.

  3. Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji nietolerancji pokarmowych.

  4. Bezpieczeństwo i możliwość stosowania probiotyków.

  5. Synbiotyki jak składnik preparatów farmakologicznych. Analiza składu wybranych preparatów.

  6. Interakcje pomiędzy grupami antybiotyków a szczepami probiotycznymi.

  7. Niebezpieczeństwo infekcji rotawirusami. Metoda przypadków.

Tematyka wykładów:

  1. Charakterystyka, znaczenie i rola bakterii kwasu mlekowego.

  2. Metabolity probiotyczne i możliwości wykorzystania ich w przemyśle.

  3. Wpływ bakterii probiotycznych na zdrowie człowieka.

  4. Działanie immunomodulujące pałeczek kwasu mlekowego.

  5. Zapobieganie alergiom pokarmowym. Zastosowanie probiotyków w leczeniu AZS.

  6. Zastosowanie probiotyków w leczeniu dzieci z biegunką rotawirusową.

  7. Wykorzystanie szczepów probiotycznych w prewencji zakażeń górnych dróg oddechowych.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Immunomodulacja. Klasyfikacja związków wykazujących działanie immunostymulujące.

  2. Żywienie a odpowiedź odpornościowa (niedożywienie białkowo-energetyczne). Układanie diet.

  3. Wpływ witamin na aktywność układu immunologicznego.Układanie diet.

  4. Składniki mineralne a układ odpornościowy.Układanie diet.

  5. Immunomodulujące właściwości kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka. Układanie diet.

  6. Immunomodulujące działanie probiotyków na układ odpornościowy. Układanie diet.

  7. Alergie pokarmowe – uwarunkowania, alergeny w żywności, diety eliminacyjna i prowokacyjna. Układanie diet.

Tematyka wykładów:

  1. Nieswoista odporność humoralna i komórkowa.

  2. Swoista odporność humoralna i komórkowa.

  3. Tolerancja pokarmowa.

  4. Modulowanie odporności nienasyconymi kwasami tłuszczowymi- immunożywienie.

  5. Immunogenne oddziaływanie biofllawonoidów.

  6. Wpływ pałeczek kwasu mlekowego na odporność.

  7. Karotenoidy a odporność.

SYLABUS

MATERIAŁY DO POBRANIA

Tematyka ćwiczeń:

  1. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.

  2. Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.

  3. Wyliczanie bilanse energetycznego organizmu człowieka.

  4. Ocena sposobu żywienia studentów z uwzględnieniem obowiązujących norm żywienia.

  5. Ocena wartości odżywczej białek z zastosowanie wskaźników.

  6. Ocena zawartości składników mineralnych w jadłospisach studentów. Ocena równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej.

  7. Analiza spożycia witamin w dietach studentów.

  8. Wyliczanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ.

  9. Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.

  10. Metody oceny sposobu żywienia.

  11. Zasady racjonalnego odżywiania. Znaczenie poziomów ekonomicznych w planowaniu jadłospisów. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.

  12. Metody oceny stanu odżywienia.

  13. Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka.

  14. Wady i zalety różnych rodzajów diet odchudzających i alternatywnych.

  15. Praktyczne zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.

  2. Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka (bilans).

  3. Rola białka w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.

  4. Rola węglowodanów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.

  5. Rola tłuszczów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności.

  6. Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.

  7. Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.

  8. Rola makro i mikroelementów, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.

  9. Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.

  10. Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.

  11. Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.

  12. Wady żywienia.

  13. Stan odżywienia.

  14. Żywność regionalna i tradycyjna.

  15. Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce.

  2. Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych.

  3. Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych.

  4. Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych.

  5. Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych.

  6. Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych.

  7. Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych.

Tematyka wykładów:

  1. Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie.

  2. Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej.

  3. Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej.

  4. Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym.

  5. Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie.

  6. Żywność niskoenergetyczna.

  7. Żywność wysokobłonnikowa.

  8. Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych.

  9. Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.

  2. Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.

  3. Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.

  4. Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.

  5. Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.

  6. Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.

  7. Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.

  8. Wielkość produkcji żywności tradycyjnej i regionalnej w Polsce i w Europie.

Tematyka wykładów:

  1. Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych.

  2. Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.

  3. Regionalne produkty w Polsce i Europie.

  4. Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.

  5. Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.

  6. Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.

  7. Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania energetycznego.

  2. Opracowanie jadłospisów w okresie „ładowania” węglowodanowego.

  3. Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na białko.

  4. Opracowanie diety z uwzględnieniem wszystkich rodzajów tłuszczy niezbędnym do poprawy osiągnięć sportowych.

  5. Opracowanie planu nawodnienia uwzględniając okres przed , w trakcie i po wysiłku fizycznym.

  6. Dieta dla sportowca. Układanie jadłospisów z szczególnym uwzględnieniem witamin i składników mineralnych traconych w trakcie aktywności fizycznej.

  7. Dieta dla osób aktywnych fizycznie w kontekście obrony przed wolnymi rodnikami.

  8. Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.

  9. Opracowanie diety redukcyjnej dla sportowców.

  10. Opracowanie jadłospisu dla osób uczęszczających na siłownię.

  11. Opracowywanie jadłospisów w okresie wzmożonego przygotowania do sezonu startowego.

  12. Dieta w anemii sportowca.

  13. Opracowanie planu żywieniowego w okresie startu.

  14. Zaliczenie ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie.

  2. Węglowodany – kiedy, ile i jakie?

  3. Znaczenie białka w sporcie.

  4. Rola tłuszczów w wysiłku fizycznym.

  5. Nawodnienie.

  6. Witaminy i minerały.

  7. Antyoksydanty w sporcie.

  8. Suplementy dla sportowców – charakterystyka, działanie.

  9. Masa startowa – ubytek tkanki tłuszczowej.

  10. Rozbudowa masy mięśniowej a przyrost masy ciała.

  11. Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.

  12. Triada zawodnicza.

  13. Odżywianie w trakcie zawodów.

Przedmioty prowadzone na kierunku MIKROBIOLOGIA STOSOWANA

Tematyka ćwiczeń:

  1. Metody badania odporności nieswoistej humoralnej. Analiza przypadków.

  2. Metody badania odporności nieswoistej komórkowej. Analiza przypadków.

  3. Metody oceny odporności swoistej humoralnej. Analiza przypadków.

  4. Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.

  5. Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przypadków.

  6. Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 – wywiad, badanie fizykochemiczne.

  7. Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 – metody in vivo (testy skórne, diety).

  8. Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 – metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).

  9. Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy). Analiza przykładowych wyników.

  10. Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.

  11. Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.

  12. Rodzaje odporności przeciwwirusowej.

  13. Rodzaje odporności przeciwbakteryjnej.

  14. Jak wykonuje się szczepienie zwierząt w badaniach laboratoryjnych.

  15. Zaliczenie ćwiczenia.

Tematyka wykładów:

  1. Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje.

  2. Główny układ antygenów zgodności tkankowej.

  3. Nieswoista odporność humoralna.

  4. Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną.

  5. Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T.

  6. Swoista odporność humoralna.

  7. Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna.

  8. Odporność w zakażeniach bakteryjnych.

  9. Odporność w zakażeniach wirusowych.

  10. Szczepienia i szczepionki.

  11. Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości.

  12. Autoimmunizacja.

  13. Immunologia nowotworów.

  14. Immunostymulacja, immunosupresja.

SYLABUS

Tematyka wykładów:

  1. Zakażenie

  2. Ziarniaki G+ gronkowce

  3. Ziarniaki G+ paciorkowce

  4. Pałeczki G+

  5. Bakterie kwasooporne, promieniowce

  6. Pałeczki G- (duże)

  7. Pałeczki G- (małe)

  8. Laseczki

  9. Bakterie spiralne

  10. Riketsie, chlamydie, mycoplazmy

  11. Flora fizjologiczna człowieka

  12. Antybiotyki, antybiotykooporność

  13. Zakażenie narządowe i wielonarządowe

  14. Zakażenia szpitalne

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Diagnostyka zakażeń jamy ustnej i przełyku. Pobieranie wymazów, posiew na podłoża stałe i płynne. Omówienie zasad różnicowania bakterii.

  2. Ocena materiału z poprzedniego ćwiczenia. Powtórzenie zasad diagnostyki lab. Diagnostyka zmian zapalnych występujących w obrębie żołądka i dwunastnicy. Omówienie zasad różnicowania bakterii. Ocena wzorcowych hodowli.

  3. Omówienie schorzeń zapalnych wątroby dróg żółciowych pod kątem diagnostyki wirusologicznej i bakteriologicznej.

  4. Omówienie wartości śródoperacyjnego pobierania materiałów, zasady przesyłania materiału w kierunku beztlenowców. Diagnostyka zakażeń wywołanych bakteriami beztlenowymi. Antybiotykooporność.

  5. Zasady pobierania moczu u dorosłych i dzieci. Wartość wyników dodatnich. Różnicowanie drobnoustrojów zasiedlających drogi moczowe.

  6. Omówienie zasad pobierania materiału do badań bakteriologicznych z układu rodnego. Omówienie fizjologicznej i patogennej flory bakteryjnej oraz grzybów i wirusów występujących w drogach rodnych.

  7. Omówienie sposobów materiału z górnych dróg oddechowych. Zasady przesyłania materiału, podłoża namnażająco-różnicujące. Nosicielstwo a zakażenie.

Tematyka wykładów:

  1. Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej.

  2. Patofizjologia chorób przełyku.

  3. Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy.

  4. Choroby wątroby.

  5. Choroby dróg żółciowych.

  6. Patogeneza ostrego i przewlekłego zapalenia trzustki.

  7. Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit.

  8. Choroby nerek.

  9. Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych.

  10. Zakażenia układu rodnego u kobiet i mężczyzn.

  11. Obturacyjne zapalenia oskrzeli.

  12. Patogeneza typowych i atypowych zapaleń płuc.

  13. Patofizjologia niektórych chorób skóry: trądzik, łuszczyca. odleżyny.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Diagnostyka zakażeń jamy ustnej i przełyku. Pobieranie wymazów, posiew na podłoża stałe i płynne. Omówienie zasad różnicowania bakterii.

  2. Ocena materiału z poprzedniego ćwiczenia. Powtórzenie zasad diagnostyki lab. Diagnostyka zmian zapalnych występujących w obrębie żołądka i dwunastnicy. Omówienie zasad różnicowania bakterii. Ocena wzorcowych hodowli.

  3. Omówienie schorzeń zapalnych wątroby dróg żółciowych pod kątem diagnostyki wirusologicznej i bakteriologicznej.

  4. Omówienie wartości śródoperacyjnego pobierania materiałów, zasady przesyłania materiału w kierunku beztlenowców. Diagnostyka zakażeń wywołanych bakteriami beztlenowymi. Antybiotykooporność.

  5. Zasady pobierania moczu u dorosłych i dzieci. Wartość wyników dodatnich. Różnicowanie drobnoustrojów zasiedlających drogi moczowe.

  6. Omówienie zasad pobierania materiału do badań bakteriologicznych z układu rodnego. Omówienie fizjologicznej i patogennej flory bakteryjnej oraz grzybów i wirusów występujących w drogach rodnych.

  7. Omówienie sposobów materiału z górnych dróg oddechowych. Zasady przesyłania materiału, podłoża namnażająco-różnicujące. Nosicielstwo a zakażenie.

Tematyka wykładów:

  1. Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej.

  2. Patofizjologia chorób przełyku.

  3. Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy.

  4. Choroby wątroby.

  5. Choroby dróg żółciowych.

  6. Patogeneza ostrego i przewlekłego zapalenia trzustki.

  7. Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit.

  8. Choroby nerek.

  9. Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych.

  10. Zakażenia układu rodnego u kobiet i mężczyzn.

  11. Obturacyjne zapalenia oskrzeli.

  12. Patogeneza typowych i atypowych zapaleń płuc.

  13. Patofizjologia niektórych chorób skóry: trądzik, łuszczyca. odleżyny.

SYLABUS

Przedmioty prowadzone na kierunku ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM I JAKOŚCIĄ ŻYWNOŚCI

MATERIAŁY DO POBRANIA

Tematyka ćwiczeń:
1. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
2. Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
3. Wskaźniki oceny wartości odżywczej białek.
4. Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
5. Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
6. Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ.
7. Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.
8. Zasady racjonalnego odżywiania.
9. Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka.

Tematyka wykładów:
1. Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
2. Bilans energetyczny organizmu człowieka.
3. Występowanie białek w żywności.
4. Występowanie węglowodanów w żywności.
5. Występowanie tłuszczów w żywności.
6. Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.
7. Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobór, źródła w żywności.
8. Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
9. Nowe rodzaje żywności w żywieniu. Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
10. Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
11. Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
12. Wady żywienia.
13. Stan odżywienia.
14. Żywność regionalna i tradycyjna.
15. Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.

SYLABUS