Przedmioty prowadzone na kierunku TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIE CZŁOWIEKA

Tematyka ćwiczeń:

  1. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.

  2. Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przykładowych wyników.

  3. Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.

  4. Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.

  5. Testy w diagnozowaniu alergii pokarmowych IgE-niezależnej.

  6. Alergia pokarmowa IgG zależna-diagnostyka.

  7. Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.

  8. Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.

  9. Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.

  10. Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.

  11. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci z uwzględnieniem nietolerancji glutenu.

  12. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci z uwzględnieniem nietolerancji laktozy.

Tematyka wykładów:

  1. Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.

  2. Alergie pokarmowe – definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.

  3. Uwarunkowania alergii pokarmowej.

  4. Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.

  5. Alergeny pochodzenia zwierzęcego.

  6. Alergeny pochodzenia roślinnego.

  7. Pseudoalergia pokarmowa.

  8. Metody obniżania alergenowości produktów.

  9. Diagnostyka alergii pokarmowych.Cz.1

  10. Diagnostyka alergii pokarmowych.Cz.2-testy laboratoryjne.

  11. Diagnostyka alergii pokarmowych.Cz.3- diety stosowane w diagnostyce i leczeniu alergii pokarmowych.

  12. Alergie IgE-niezależne.

  13. Immunomodulujące działanie ogólnodostępnych preparatów.

  14. Żywienie w niektórych wtórnych niedoborach immunologicznych, np.: AIDS, przeszczep szpiku.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie.

  2. Kuchnia Stanów Zjednoczonych – potrawa na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  3. Kuchnia Grecji – potrawy na bazie mięsa, ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  4. Kuchnia Grecji – potrawy na bazie jarzyn i sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  5. Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  6. Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza.

  7. Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  8. Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  9. Kuchnia Bułgarii – potrawy na bazie mięsa mielonego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  10. Kuchnia szwajcarska – potrawy na bazie sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  11. Kuchnia skandynawska – potrawy na bazie ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  12. Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  13. Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  14. Kuchnia Meksyku – potrawy na bazie kukurydzy i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  15. Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.

  16. Zaliczenia ćwiczeń.

Tematyka wykładów:

  1. Kultury narodowe i ich funkcjonowanie.

  2. Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata.

  3. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.

  4. Zachowania przy stole w ujęciu historycznym.

  5. Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.

  6. Historia produktów żywnościowych.

  7. Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.

  8. Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.

  9. Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.

  10. Stany Zjednoczone i Meksyk – kultura żywienia i specyfika kuchni stanowych.

  11. Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu.

  12. Bliski Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu.

  13. Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.

  14. Kraje Beneluksu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.

SYLABUS dla specjalności ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

SYLABUS dla specjalności technologia i biotechnologia żywności

SYLABUS dla specjalności żywienie człowieka

Tematyka ćwiczeń:

  1. Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc.

  2. Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na astmę oskrzelową.

  3. Dieta w zapaleniu płuc. Układanie jadłospisów.

  4. Dieta w gruźlicy płuc. Układanie jadłospisów.

  5. Dieta w nowotworach płuc. Układanie jadłospisów.

  6. Dieta w gorączce reumatycznej. Układanie jadłospisów.

  7. Dieta w niewydolności krążenia. Układanie jadłospisów.

  8. Dieta w chorobach naczyniowych mózgu. Układanie jadłospisów.

  9. Dieta w bakteryjnym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych. Układanie jadłospisów.

  10. Dieta w chorobach oczu – AMD i jaskra. Układanie jadłospisów.

  11. Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy. Układanie jadłospisów.

  12. Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.

  13. Dieta w niedokrwistości. Układanie jadłospisów.

  14. Zalecenia żywieniowe w cukrzycy ciężarnych.

  15. Zaliczenie ćwiczenia

Tematyka wykładów:

  1. Patofizjologia choroby obturacyjnej płuc i astmy oskrzelowej.

  2. Patofizjologia zapalenia płuc.

  3. Patofizjologia gruźlicy.

  4. Patofizjologia nowotworów płuc.

  5. Patofizjologia gorączki reumatycznej.

  6. Patofizjologia niewydolności krążenia.

  7. Przewlekłe serce płucne.

  8. Patofizjologia chorób naczyniowych mózgu.

  9. Zapalenia bakteryjne opon mózgowo-rdzeniowych.

  10. Patofizjologia narządów zmysłu.

  11. Choroby oczu – AMD i jaskra.

  12. Choroby skóry – patofizjologia trądziku młodzieńczego.

  13. Choroby rozrostowe krwi.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.

  2. Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.

  3. Postępowanie dietetyczne w chorobie Parkinsona.

  4. Domowe diety dojelitowe.

  5. Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe). Analiza przypadków.

  6. Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.

  7. Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.

  8. Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.

  9. Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.

  10. Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.

  11. Postępowanie dietetyczne w chorobie Leśniowskiego-Crohna.

  12. Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.

  13. Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.

  14. Diety w leczeniu otyłości.

  15. Zaliczenie ćwiczeń

Tematyka wykładów:

  1. Kamica moczowa.

  2. Padaczka i inne choroby mózgu.

  3. Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.

  4. Enteralne diety domowe.

  5. Żywienie po zabiegach operacyjnych.

  6. Żywienie po oparzeniach.

  7. Żywienie po urazie.

  8. Żywienie w przebiegu posocznicy.

  9. Żywienie w zespole krótkiego jelita.

  10. Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.

  11. Żywienie w AIDS.

SYLABUS

Tematy ćwiczeń:

  1. Ocena stanu odżywienia osób w różnym wieku i w różnych stanach fizjologicznych (ZFŻCz).

  2. Wartość odżywcza diety kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży i w czasie laktacji (ZFŻCz).

  3. Okres młodzieńczy a zaburzenia odżywiania (ZFŻCz).

  4. Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego i andropauzalnego (ZFŻCz).

  5. Specyfika żywienia osób w wieku starszym – zapobieganie niedożywieniu jakościowemu (ZFŻCz).

  6. Analiza oświadczenia żywieniowego dla wybranego produktu w kontekście dziennego zapotrzebowania na wyszczególnione składniki odżywcze (ZPŻCz).

  7. Projekt jadłospisu z uwzględnieniem suplementacji wybranym składnikiem odżywczym znajdującym się na liście UL (ZPŻCz).

  8. Porównanie wartości odżywczej jadłospisu opracowanego dla diety wegańskiej i semiwegetariańskiej (ZPŻCz).

  9. Układanie diety ubogobakteryjnej (ZPŻCz).

  10. Układanie diety w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby (ZPŻCz).

  11. Analiza jadłospisów pod kątem zawartości kwasów tłuszczowych u pacjentów z chorobą Alzheimera (ZPŻCz).

Tematyka wykładów:

  1. Fizjologiczne uwarunkowania prawidłowego żywienia (ZFŻCz).

  2. Fizjologia okresu ciąży i laktacji i związane z tym zmiany metaboliczne i wymogi (ZFŻCz).

  3. Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji (ZFŻCz).

  4. Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy (ZFŻCz).

  5. Fizjologia procesów starzenia się i związane z tym zalecenia (ZFŻCz).

  6. Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe (ZPŻCz).

  7. Rola suplementacji w bilansowaniu diety i kształtowaniu potencjału antyoksydacyjnego organizmu (ZPŻCz).

  8. Diety alternatywne z elementami terapii składnikami żywności według medycyny chińskiej (ZPŻCz).

  9. Dieta po transplantacjach (ZPŻCz).

  10. Dieta w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby (ZPŻCz).

  11. Żywienie pacjentów ze schizofrenią oraz chorobą Alzheimera (ZPŻCz).

  12. Diety w niektórych blokach eznymatycznych metabolizmu białek (ZPŻCz).

SYLABUS dla specjalności ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

SYLABUS dla specjalności technologia i biotechnologia żywności

SYLABUS dla specjalności technologia rybna

Tematyka ćwiczeń:

  1. Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.

  2. Tygodniowy projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.

  3. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.

  4. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.

  5. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.

  6. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla osób starszych przebywających w Domach Pomocy Społecznej.

  7. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla osób przebywających w uzdrowisku.

  8. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.

  9. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.

  10. Opracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.

  11. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla osób obciążonych stresem.

  12. Opracowanie tygodniowego jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.

Tematyka wykładów:

  1. Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.

  2. Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.

  3. Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.

  4. Żywienie osób dorosłych a tryb życia.

  5. Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.

  6. Żywienie sportowców.

  7. Żywienie osób starszych.

  8. Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.

  9. Żywienie żołnierzy.

  10. Żywienie studentów.

SYLABUS

Tematyka ćwiczeń:

  1. Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce.

  2. Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie.

  3. Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej.

  4. Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji.

  5. Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie.

  6. Rynek pracy w Polsce.

  7. Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce.

  8. Struktura spożycia żywności w Polsce.

  9. Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością.

  10. Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego.

  11. Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie.

  12. Sieci handlowe na rynku żywności w Polsce.

Tematyka wykładów:

  1. Pojęcie globalizacji – sektory i rynki.

  2. Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność.

  3. Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością.

  4. Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie.

  5. Wskaźniki społeczno-gospodarcze świata.

  6. Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej.

  7. Przyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w Polsce.

  8. Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności.

  9. Specyfika i uwarunkowania produkcji żywności w Polsce.

  10. Przemysł spożywczy a model żywienia.

  11. Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce.

  12. Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie a bezpieczeństwo żywnościowe.

  13. Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji.

  14. Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce.

  15. Żywienie zbiorowe a realizacja potrzeb żywieniowych człowieka współczesnego.

SYLABUS dla specjalności ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

SYLABUS dla specjalności technologia i biotechnologia żywności

SYLABUS dla specjalności żywienie człowieka

MATERIAŁY DO POBRANIA

Tematyka ćwiczeń:
1. Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
2. Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
3. Normy żywienia.
4. Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
5. Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
6. Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
7. Zasady racjonalnego odżywiania. Znaczenie poziomów ekonomicznych w planowaniu jadłospisów.
8. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
9. Metody oceny stanu odżywienia.

Tematyka wykładów:
1. Bilans energetyczny organizmu człowieka.
2. Występowanie białek w żywności.
3. Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
4. Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobór, źródła w żywności.
5. Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
6. Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
7. Stan odżywienia.
8. Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.

Przedmioty prowadzone na kierunku MIKROBIOLOGIA STOSOWANA

Tematyka ćwiczeń:

  1. Omówienie sposobów uczulania np. ovoalbuminą zwierząt laboratoryjnych (myszy). Metody określania miana przeciwciał całkowitych Ig E. Omówienie metod określania stężenia histaminy.

  2. Rodzaje testów skórnych. Wykrywanie swoistych Ig E. Zagrożenia dla uczulonego wynikające z wykonywania testów. Problematyczna wartość dodatnich testów skórnych u małych dzieci.

  3. Testy cytotoksyczne. Wykonanie pośredniego i bezpośredniego odczynu Coombsa.

  4. Omówienie i pokaz przeciwciał przeciwjądrowych, przeciwmitochondrialnych i innych w przebiegu niektórych chorób tkanki łącznej.

  5. Odczyn tuberkulinowy u świnki morskiej. Omówienie metod wykrywania cytokin.

  6. Wykrywanie alergenów w żywności-prezentacja.

  7. Powtórzenie materiału z prowadzącym asystentem-zaliczenie.

Tematyka wykładów:

  1. Reakcja nadwrażliwości typu I. Immunoglobuliny, receptory, komórki.

  2. Atopia i choroby atopowe.

  3. Mechanizmy i konsekwencje reakcji nadwrażliwości typu II.

  4. Reakcje typu kompleksów immunologicznych. Przykładowe kompleksemie.

  5. Reakcja nadwrażliwości typu IV-komórkowego. Cytokiny, immunomodulacja.

  6. Alergeny.

  7. Czy bakterie, wirusy, grzyby mogą uczulać?

  8. Rola drobnoustrojów w zapaleniach alergicznych.

SYLABUS

Tematyka wykładów:

  1. Pojęcie bakteriemii i sepsy.

  2. Borelioza i odkleszczowe choroby OUN.

  3. Wirusowe i bakteryjne zapalenie gardła.

  4. Czym różnią się grypy? Szczepionki.

  5. Typowe i atypowe zapalenia płuc.

  6. Żółtaczki zakaźne. Immunoprofilaktyka.

  7. Opryszczka i inne choroby układu moczowo-płciowego.

  8. Niektóre choroby zakaźne okresu dziecięcego: odra, ospa, świnka, różyczka, mononukleoza zakaźna.

  9. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych, pasożytnicze antropozoonozy.

  10. Parazytozy przewodu pokarmowego, biegunki pochodzenia pasożytniczego.

  11. Inwazje pasożytów do tkanki mięśniowej, zmiany hematologiczne w chorobach pasożytniczych.

  12. Parazytozy układu nerwowego, zaburzenia widzenia.

  13. Objawy parazytoz układu oddechowego, zmiany skórne.

  14. Układ rozrodczy a inwazje pasożytnicze.

  15. Immunologia inwazji pasożytniczych, parazytozy w stanach osłabionej odporności.

SYLABUS dla kierunku Mikrobiologia stosowana – uzupełniający

SYLABUS dla kierunku Mikrobiologia stosowana

MATERIAŁY DO POBRANIA

Tematyka ćwiczeń:
1. Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
2. Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
3. Normy żywienia.
4. Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
5. Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
6. Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
7. Zasady racjonalnego odżywiania. Znaczenie poziomów ekonomicznych w planowaniu jadłospisów.
8. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
9. Metody oceny stanu odżywienia.

Tematyka wykładów:
1. Bilans energetyczny organizmu człowieka.
2. Występowanie białek w żywności.
3. Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
4. Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobór, źródła w żywności.
5. Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
6. Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
7. Stan odżywienia.
8. Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.